Että pitikin kysyä


Kannattaako yrityksellä olla kasvot?

28.12.2019 klo 16:43

Kuva: Couleur / Pixabay. Kuvituskuva. Kuvan farkut eivät liity tapaukseen.

Kysymys: Ajattelin brändätä yritystäni tekemällä yhteistyötä jonkun suositun urheilijan tai julkkiksen avulla. Mitä mieltä olette?

Maija R., Turku

Vastaus: Yrityksen brändääminen erilaisten tunnettujen mainoskasvojen avulla voi hyvinkin toimia ja parantaa yrityksesi brändin tunnettuutta ja luotettavuutta. Samalla siinä on riskinsä: meissä ihmisissä on heikkouksia ja vikoja ja ne saatetaan odottamatta linkittää juuri sinun yritykseesi. Pari esimerkkiä pompsahtaa saman tien mieleemme.

Konsultointiyritys Accenture käytti golf-pelaaja Tiger Woodsia mainoskasvonaan vuosina 2003 – 2009. Mainoskampanja toimi yli odotusten ja Accenturen brändi sai valtavaa nostetta samalla kun Tiger Woods jyräsi golfissa voitosta voittoon. Näytti siltä ettei konemaisen vakuuttavasti pelannut Woods voisi tehdä koskaan mitään väärin. Oli mahtavaa tulla yhdistetyksi voittajaan ja se nosti tunnelmia myös Accenturen henkilöstössä.

Kunnes pikkuhiljaa alkoi tippua uutisia Tiger Woodsin avioliiton ulkopuolisista naisseikkailuista. Ja niitä tuli julkisuuteen aina vaan lisää. Lopulta niiden seurauksena oli valtavan julkisuuden saattelema ja kalliiksi käynyt Woodsin avioero ruotsalaisesta Erin Nordegrenista, josta iltapäivälehdet repivät lööppejä loputtomiin.

Sivuosumia ilman omaa syytään sai myös Accenture, jonka mainostekstit tyyliin ”Go on. Be a Tiger.” tai ”We know what it takes to be a Tiger.” eivät yhtäkkiä tuntuneetkaan enää niin kauhean toimivilta. Ja kyllä, vahingoniloisia kevennyksiä sateli vääräleukojen suista. Yhteistyö päättyi.

Toinen kuuluisa esimerkki on pikaruokaravintolaketju Subway, jonka mainoskampanjoissa esiintyi 2000 – 2015 tavis Jared Fogle, joka väitetysti laihtui valtavasti syömällä Subwayssa.

Mainokset, joissa Fogle poseeraa entisten valtavien farkkujensa kanssa, ovat edelleen maailmankuuluja. Mainoskampanjat olivat valtavia menestyksiä, jotka toivat rahaa kassaan niin Subwaylle kuin Foglelle. Kunnes lopulta kävi ilmi, että Jared Fogle oli syyllistynyt pedofiliaan, josta hänet myös tuomittiin. Yhteistyö päättyi.

Voiko näistä esimerkeistä oppia jotain? Ehkä, ehkä ei. Kukaan ei voinut ennalta tietää, että juuri näin kävisi.