Että pitikin kysyä


Mikä on suuryritykselle paras tapa olla yhteiskuntavastuullinen?

25.10.2015 klo 15:30

Kuva: Wikimedia. Juuh, maapalloa pukkaa. Tosi ylevistä asioista puhutaan nyt.

Kysymys: Olen globaalisti toimivan yrityksen markkinointi- ja viestintäjohtaja ja eräs vastuualueistani on yrityksemme julkisuuskuvan parantaminen. Tämä pitäisi kuitenkin saavuttaa niin, että meidän ei tarvitsisi muuttaa toimintatapojamme, sillä se saattaisi johtaa tuloksen pienenemiseen. Kuinka meidän kannattaisi toimia?

Nimimerkki ”Yhteiskuntavastuullinen”

Vastaus: Mikäli lähtökohtanne on tuo, niin älkää helkkarissa tehkö yhtään mitään. Jatkakaa vain kylmän viileästi sumeilematonta kusettamista. Maailmanlaajuisesti toimivan suuryrityksen yhteiskuntavastuullisuuden kultainen sääntö on nimittäin seuraava:

Rehellinen ahneus on paljon parempaa kuin tekopyhä ahneus.

Monien kansalaisaktivistien ajatteluun kuuluu mustavalkoisuus. Toisin sanoen kaikki voittoa tuottavat suuryritykset ovat lähtökohtaisesti epäeettisiä, eivätkä voi tehdä mitään oikein. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suuryritys, joka ei edes teeskentele olevansa kunnollinen, saa olla paremmin rauhassa kuin sellainen, joka kerää huomion itseensä julkisuuteen nostamillaan näpertelyprojekteilla. Rehellinen ahneus on paljon parempaa kuin tekopyhä ahneus.